Arrangeret i samarbejde med Tunes of Tomorrow.
Allen Anjeh er her for at tale sin sandhed. En modig og moderigtig stemme inden for alt-R&B, hun trækker på sine erfaringer som barn i Cameroun og teenager i Danmark for at skabe noget, der virkelig er hendes eget, noget helt unikt. Hendes debut-EP ‘Ó mm? ne’ har været år undervejs, fem sange, der berører indre aspekter af hendes sjæl. Begyndelsen på noget virkelig smukt, kendetegnet ved den enkle glæde ved kommunikation.
Men lad os gå tilbage til begyndelsen. Allen Anjeh voksede op i Kumba, en lille by i Cameroun. “Tilsyneladende er det den by med den yngste befolkning i landet,” smiler hun. Hun blev for det meste opdraget af sin bedstemor og sine tanter, og hun husker idylliske omgivelser, omkranset af sine søskende, sine fætre og kusiner, udvidede familiemedlemmer og med musikken som en altid tilstedeværende ledsager på radioen. “Min bror var et 90’er-barn,” mindes hun. “Så vi hørte Nas, Biggie, Outkast, 50 Cent osv. Vi havde ikke noget valg!” Blandt dette var de nyeste MTV-videoer fra Destiny’s Child, Michael Jackson eller Missy Elliott, mens hendes bedstemor spillede klassikere fra Cameroun Makossa-kunstnere som Manu Di Bango eller den retfærdige nigerianske ikon Fela Kuti. Kort sagt, det var et inspirerende samsurium.
Men som 12-årig blev Allen Anjehs liv vendt på hovedet. Hendes mor, en tidligere flyagent, bosatte sig i den danske by København – stadig kun et barn, fløj Allen Anjeh ud for at slutte sig til hende. Pludselig måtte Allen tilpasse sig nye omgivelser, møde nye venner og lære et helt nyt sprog. “Det var en drastisk forandring for mig,” indrømmer hun. “Et komplet kulturchok. Jeg måtte lære dansk, som var helt nyt for mig. Alt var nyt.”
Hun blev sendt på kostskole som den eneste brune elev i registret. Det var et imødekommende miljø, men også et hårdt et. “Det var svært at lære folk at kende,” sukker hun. “Danskere er virkelig søde og venlige, men de er også tilbageholdende på en måde. Det var virkelig svært som barn at komme ind i sociale grupper. Jeg vidste ærligt talt ikke, hvad racisme var, før jeg kom til Europa. Mentalt var det meget udmattende.”
Musik blev hendes safe space. Allen Anjeh sang altid for sig selv og nynnede konstant sine yndlingssange. Til sidst lagde nogen mærke til hende. Hun vandt en plads i skolekoret og stjal showet med en utrolig solo. “Reaktionen var så overraskende,” gisper hun. Ikke nok med det, men hun meldte sig selv og sin bedste veninde til X Factor som en joke, og parret vandt stor popularitet i showet. “Men jeg kunne egentlig ikke lide oplevelsen så meget,” reflekterer hun. “Det handlede ikke om musik, det var underholdning.”
Hun afviste pladekontrakter for at fokusere på sine studier, og Allens tid på X Factor bragte hende i kredsen af producere som Esben Zefting og Mark Fosnæs. De pleje hendes sangskrivning og hjalp Allen Anjeh med at finde ud af, hvor hendes stemme lå. “Jeg har altid skrevet mine tanker ned,” siger hun. “Jeg har min lille notesbog, eller jeg bruger min telefon. Og til sidst begyndte det hele at give mening. Jeg blev bare bedre, for at være ærlig. Og jeg fik lov til at opleve livet. Jo mere erfaring man har, jo mere kan man skrive. “Jeg har skrevet lige siden.”
Det er disse instinkter, der ligger bag hendes nye EP. ‘Ó mm? ne’ er en vidunderlig EP, fem sange, der søger sandheden og værdsætter ærlighed. Ved at tale fra hjertet bliver EP’en et middel til at knytte Allen Anjeh til sit hjem og de fællesskaber, der inspirerer hende. Hun skubber imod vestlige fordomme om det afrikanske liv og kaster lys over kontinentet på en positiv måde. Det er et projekt, der fokuserer på at samle den afrikanske diaspora ved at arbejde sammen. Afrikansk kultur og folk er kernen i dette projekt. “Jeg vil sige, at EP’en er fem sange dedikeret til min kærlighed til mit folk og kulturen.”
Første single, ‘Rising Sun’, gjorde et fantastisk indtryk. Glitrende alt-R&B-sangskrivning med en klar popkant; det er arbejdet fra en kunstner, der bringer sin stemme i knivskarpt fokus. Produceret sammen med den danske kunstner Mont Jake, er det en lækker introduktionserklæring. “Der er et tilbagevendende tema om kommunikation i mit arbejde,” siger hun. “’Rising Sun’ handler om to mennesker, der går mod hinanden, men lærer at finde en bedre måde at håndtere disse følelser på. Da jeg skrev sangen, var jeg i et frustreret head space, og at skrive den hjalp mig med at få perspektiv.”
En EP fyldt med højdepunkter, to sange – ‘Once In A Million’ og ‘Circumstance’ – blev skabt sammen med den London-baserede nigerianske kunstner Azekel. En sand multikunstner, de to forbandt sig straks, med ‘Once In A Million’, der tydeligt udstiller deres kreative synergi. “Han er genial,” smiler Allen. “Jeg forsøgte hele tiden ikke at snuble i hans nærvær!” Sangen handler om mine oplevelser i Danmark og min opvækst i Cameroun. Det er en kærligheds-/had-ting. “Jeg ville altid sige, at ‘Once In A Million’ i bund og grund er min sang til kontinentet.”
Allen Anjehs bånd til folket og kulturen i Cameroun går dybt. ‘Ó mm? ne’ betyder ‘dette er jeg’ på hendes bedstemors dialekt, mens EP’en også vil blive ledsaget af en dristig, opsigtsvækkende kortfilm optaget af den hurtigt stigende filminstruktør Emmanuel Loca-Gisquet. De to rejste til Ghana for at fuldføre filmen – desværre gjorde Camerouns politiske konflikter det usikkert at filme der – og oplevelsen var simpelthen uforglemmelig. “Jeg voksede op med at se mange film,” husker Allen. “Jeg vidste, at jeg ville fortælle denne historie gennem min linse… så jeg var nødt til at tage hjem! Ghana var så fredeligt og smukt. Der er så meget historie der.”
Inspireret af Michael Jacksons banebrydende ‘BAD’-film, det senegalesiske mesterværk Touki Bouki instrueret af Djibril Diop Mambéty og mange andre, tilbyder videoen en sammenflettet sammenhæng mellem billedkunst og musik. Men dette er også kernen i Allen Anjehs DNA – hun er fascineret af mode, fotografering og filmkunst, hvilket har affødt et vedvarende samarbejde med H&M og et kreativt forhold til andre danske brands. “Min kærlighed til mode, filmfremstilling og musik eksisterer harmonisk sammen,” smiler hun. “Jeg har altid været interesseret i kunstnerisk ekspressionisme; jeg tror, jeg har fået det fra min bedstemor.”
Måske er det derfor, hendes musik føles så raffineret. Luksuriøs sangskrivning, hendes vision for sjælfuld pop i det 21. århundrede, resonerer med glædelig ærlighed. Tag ‘I SEA U’ – den første sang, der blev færdiggjort til EP’en, handler faktisk om et crush. “Men jeg kunne ikke fortælle ham det!” griner hun. “Jeg var i min egen lille bobbel. Jeg var for bange til at fortælle ham det, så jeg skrev denne sang. “Det er bryllupsrejse-fasen af at kunne lide nogen og finde en måde at udtrykke det på.”
Dette er grunden til, at Allen Anjeh laver musik – hun griber en følelse og bevæger sig derefter fremad. “Jeg er nødt til at forstå, hvad jeg føler, før jeg kan komme videre,” siger hun, “og den bedste måde for mig at gøre det på er gennem musik. Det er fantastisk, at andre mennesker forbinder sig til disse sange, men det er min sikre havn – musik er, hvor jeg kan lade tingene komme ud.”
En eksplosion af kreativitet, denne EP ærer moder Afrika og fremhæver den kultur, der har født hende. Der er så meget mere i vente, og Allen Anjeh har til hensigt at få hver sang til at tælle. “Du bør aldrig begrænse dig selv,” siger hun. “Jeg er altid i nuet.”