Anmeldelse: Hip hop hof

Oprettet: 06-03-2006

Underholdende undergrund

Kontra, Humme, T.N.G., Late Night Sessions Raschs Pakhus fredag d. 3.3. kl. 22.00

I fredags stod der Hip Hop Hof på Musikhuzets program. En titel der lovede en hel del, men som dog ikke skuffede. Med et kæmpe line-up af en flok danske rappere, satte Raschs Pakhus Bornholmsrekord for antal rappere herovre på én gang, hvilket tiltrak folk - allerede før dørene åbnede stod folk i kø udenfor det hyggelige spillested, og dét på trods af at ingen af de optrædende endnu har været udsat for radio- og tv-rotation eller pladekontrakter. Tværtimod har f.eks. Kontra Crew selv betalt for deres udgivelser af egen lomme. Til gengæld har de lagt en masse musik op på internettet til gratis download, og derigennem har spredt deres navn. På den måde har de, sammen med undergrundsudgivelser som Kaffe & Smøger, Æter Mixtape og Viva La Gadehiphop gjort sig meget positivt bemærket i hiphopkredse. Med fem af Danmarks større raptalenter - Opiden, Nappion, Supajan, Kasper Spez, Es samt Dj Profile på pladespillerne er Kontra Crew et all stars hold af dansk undergrunds stjerneskud. Es har dog også gjort sig bemærket som producer, bl.a. for L.O.C..
Kontra Crew er også et eftertragtet live navn, der har optrådt sådan ca.
overalt i Danmark, bl.a. til Skandinaviens største hiphopbegivenhed - Århus Took It og på Roskilde Festival. Men før aftenens største navn fik lov at gå på, blev billetkøberne udsat for tre andre navne.

Gejst på gulvet
Første navn på scenen var Late Night Sessions der består af rapperne
Highmass og Micro. Disse to rapper begge på engelsk over forholdsvis soulede beats, og især Micro er ikke bange for også at synge lidt især i omkvædene. Selvom nærmest ingen i lokalet kendte eller havde hørt Late Night Sessions før, fik de to drenge hurtigt en betragtelig flok unge mænd og kvinder til at rykke med foran scenen. Opfordringer til at synge med blev fulgt efter bedste evne, og stemningen var ganske festlig. Efter ca. 30 minutters koncert krydret med lidt freestylerap, inviterede Late Night Sessions TNG medlemmet Bens på scenen for at levere et fælles nummer. Til næste sang forlod Highmass scenen til fordel for endnu et TNG medlem - MC Bonus, og afslutningen på Late Night Sessions koncert blev hermed begyndelsen på TNGs.
Den bornholmske gruppe har efterhånden holdt hiphopfanen højt på Bornholm i et par år, og det kunne også mærkes på publikum at gruppen var på hjemmebane. Der blev sunget med på en del af sangene og trods nogle drillende beats og lidt lydproblemer, blev publikum trofast foran scenen indtil showet efter en halv times tid var ovre. I det hele taget var
publikum en utrættelig mængde, der helt sikkert var med til at gøre aftenen
så god som den blev.

Næste på scenen var Humme og Es. Humme er endnu en rapper på vej frem. Han har igennem flere år hærget danske hiphopjams med både skrevne tracks, men også som den dygtige freestyler han er. Og en ganske solid freestyle var lige hvad han lagde ud med. Første reelle nummer - Det Tårnhøje Helvede, fik godt fat i folk og festen fortsatte igennem Hummes minishow på omkring 20 minutter.
Efter lidt pladevenderi gik Kontra så på scenen. Her havde klokken efterhånden rundet midnat, men størstedelen af publikum var som sagt utrættelige. De rockede rundt på gulvet med stor gejst, og Kontra drengene gjorde det samme på scenen. Det var tydeligt at både publikum og optrædende nød hinandens selskab, og intensisteten steg og steg igennem hele koncerten indtil at Kontra simpelthen ikke havde flere ekstranumre at levere trods taktfaste råb. På det tidspunkt var der også blevet sendt et imponerende human beatbox show, et Viva La gadehiphop medley samt en god bunke undergrundshits ud over scenekanten.
Alt i alt fik bornholmerne næsten 3 timers live hiphop af høj klasse til 50
kr, og de virkede ganske godt tilfredse.