Anmeldelse Outlandish: Etnisk sigøjnerfest

Oprettet: 13-02-2006

Etnisk sigøjnerfest

Outlandish & Gypsies
Musikhuzet
D. 10. Februar, kl. 21.00

Outlandish er den største danske musikalske exportvare siden Aqua, og det er ikke unormalt for de tre drenge at stå foran 50000 fans når de turnerer i mellemøsten. I fredags var kulissen dog en anden, da Outlandish havde turnéstart i Bornholms Musikhus, efter en intensiv måned i øvelokalet. Sangene skulle ikke bare repeteres, men indøves på helt ny, da Outlandish på denne tour medbringer et af Danmarks helt store stjerneskud – funk- og hiphoporkesteret Gypses som backingband, samt den albumaktuelle R’n’B sanger Jonas på kor og Danmarks største DJ talent, 21-årige Turkman Souljah.

Anledningen for dette (out)landshold af danske hiphopmusikeres besøg var udgivelsen af Outlandish’ nyeste album – Closer Than Veines. I begyndelsen af Outlandish karriere, kunne de betegnes som en etnisk inspireret hiphopgruppe med et snert af. Med Closer Than Veines er kan de nok nærmere karakteriseres som en etnisk inspireret popgruppe med et snert af hiphop, da der langt mere er lagt vægt på Isams gudsbenådede sangtalent og en blød lyd. I Gypsies, Jonas og Turkman Souljahs hænder skulle det dog blive spændende at høre hvordan denne lyd kom til udtryk live. Der var med andre ord lagt i ovnen til en live-oplevelse af format, da denne konstellation ramte Rønne.

Sigøjnerfest
Før hovednavnet fik lov at gå på, gav Gypsies en smagsprøve på deres musik – en heftig blanding af hiphop, funk, reggae og R’n’B. Selvom Gypsies tidligere har varmet op for verdensstjerner som The Roots og Fugees, virkede de tændte på at åbne ballet foran de ca. 400 gæster i Musikhuzet. Deres festlige budskab gik da også rent ind hos det blandede publikum. Især den stemmeberettigede del af billetkøberne så ud til at nyde Gypsies stil, mens de tre forreste rækker, primært bestående af teenage-piger, uden tvivl var kommet for at høre den bunke af hits Outlandish efterhånden har været i stand til at levere. Gypsies var dog 100 % tilstedeværende og de gav ”ventetiden” store vinger at flyve med, før der blev takket af tid til en kort pause. Da Gypsies igen gik på scenen blev de fulgt af Jonas, Turkman Souljah, og de tre rappere fra Outlandish – Waqas, Lenny og Isam.
Efter introen fra det nyeste album – ”Introspective”, gik de igang med nyklassikeren Peelo, en decideret ”banger” fra drengenes andet album. Herefter fulgte en kort, lidt overfladisk velkomst, før de fortsatte med to nye numre - Just Me og Kom Igen der bygger på et sample fra den gamle ”Dansevise”. Efter lidt snak om livsglæde og mangel på samme, blev kæmpehittet Guantanamo fyret af, og de 11 mænd på scenen rockede bornholmerne. Flere nye numre blev spillet, før en af Danmarks største musikalske begavelser fik lov til at skinne. Når Turkman Souljah ikke turnerer verden tynd med Outlandish spiller han violin, komponerer og producerer musik og er på vej til Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som pianist. Fredag stod han dog bag et par pladespillere – en disciplin han tidligere har taget 6.pladsen til VM i. Et imponerende stykke håndværk blev leveret, og dem der forstod hvad det egentlig var Turkman’en stod og lavede, reagerede også mte med velfortjent jubel.

Fin finale
Herefter kulminerede showet med endnu en musikalsk bombe – hiphoptracket El Moro blæste tilhørerne omkuld før et stille tresangskapitel blev indledt. Koncerten blev dog afsluttet med manér da en version af festsangen Gritty gik over i Busta Rhymes’ Pass The Courvoisier, ligesom Mund Og Hånd tidligere havde gjort med 2Pac’s I Anínt Mad At You. Herefter blev gennebrudshittet Walou fyret af, før en euforiserende hiphopversion af det arabiske byllupstema Reggada satte punktum for showet. Ekstranumre blev der dog også tid til. Som forventet blev det aktuelle hit Look Into My Eyes serveret, endda i en reggaeversion der udmundede i Bob Marley’s No Woman No Cry, før aftenen blev lukket med den poppede coverversion af Cheb Khaleds Aicha.
Premieren var veloverstået, og mon ikke Outlandish med sin nye stil får ram på flere fans end de mister. Alt andet lyder i hvert fald usandsynligt hvis liveshowsne bliver suppleret af folk som Gypsies og Turkman Souljah.