Anmeldelse: ZIDIDADA

Oprettet: 16-11-2005

Spilleglæde frem for alt

Jimmy Colding og Danny Linde mødtes i 1997 på en bytur, skrev deres første album på en nat med en flaske whisky, solgte 40000 albums og lå nummer 1 med deres første single så langt væk som i Sydafrika. I 2005 er Zididada stadig et populært band, og bruger det meste af året på at turnere Danmark rundt og spille til diverse byfester og i landets koncertsale. De er kendt for deres publikumskontakt og glade popmusik der rammer meget bredt, og derfor tiltrækker masser af feststemte tilskuere. Deres seneste udgivelse - Music Makers, varsler dog nyt for de to glade festaber. En lidt dybere stil er fundet frem og Zididada viser sig fra en anden side end man normalt er vant til. Det afskrækkede dog ikke de bornholmske fans der bevæbnet med fadøl og feststemning, lørdag tog i Musikhuzet for at skråle med på et af de mange hits de to efterhånden har på samvittigheden.

Festen ulmede
Det var dog et tilbageholdent bornholmsk publikum der mødte de 7 mand på scenen. Måske var det fordi de var udklædt i noget der mindede om et restlager fra en modemesse anno 1995, eller også skulle de lige varmes op. Der blev lagt ud med en del nye numre, og bandet emmede af spilleglæde. Forsanger Jimmy Colding førte an i løjerne, slog hele tiden fast hvor stor en fest aftenen ville udvikle sig til, selvom hele bandet efter en køretur fra Tønder ikke havde sovet hele natten. Hans utallige opfordringer samt et par hits her og der, fik da også blødet bornholmerne op, og stemningen på scenen spredte sig efterhånden til publikum der både klappede, dansede og sang med. Da der var gået næsten en time gik Zididada dog af scenen for at holde en lille pause, og i en halv time tog dj'en, tv-værten og 90'er-ikonet Joakim Hediger over med lidt festmusik fra cd-afspillerne, så ingen glemte hvorfor de var der. Da bandet igen gik på scenen var det i sort-hvidt tøj, og et diasshow på bagtæppet. Musikken og fremtoningen var dog ikke ændret og anden halvdel af koncerten fortsatte kurven opad med flere gamle kendinge, blandet med nyt materiale. Publikumskontakten var hele tiden i fokus og da de to planlagte ekstranumre var spillet færdige, blev bandet på scenen - de havde det simpelthen for sjovt til at stoppe og det lod publikum til at være tilfredse med. De forskellige bandmedlemmer byttede endda instrumenter før de kastede sig ud i et reggaemedley der skulle sætte punktum for koncerten, og det stod klart at Zididada virkelig elsker at spille deres musik mindst ligeså højt som deres fans elsker at høre det.