Anmeldelse: Sangskriverkoncert

Oprettet: 10-10-2005

Anmeldelse: Sangskriverkoncert
Raschs Pakhus fredag den 7. oktober:

Klara Sophie Byskov (vokal), Lise Westzynthius (vokal, klaver), Nanna Larsen (vokal, guitar), Anni Ringgaard (vokal), Christoffer Høyer (vokal, guitar) sammen med Adam Argyle (vokal, guitar), John O’ Kane (vokal, guitar), Paul Henry (vokal, klaver), Andy Duncan (perkussion), Sam Frank, assisteret af Jesper Mejlvang (klaver), Thor Backhausen (mundharpe, harmonika) og Michael Friis (bas)

af: pol

Frugtbart sangskriversamarbejde

Indledningsnummeret til denne koncert, som lovede rigtig godt for det videre forløb, havde en indbygget kontrast i sig: langstrakte flader af vemod og udlængsel sat op over for sprælsk, rytmisk energi i det instrumentale, som bestod af to akustiske guitarer, slagtøj og Michael Friis’ uforlignelige basspil – med streg under spil.
Siden den 2. oktober har en gruppe danske og engelsk sangere/sangskrivere været samlet i Svaneke til et samarbejde om nye sange og melodier. Aftenen i Raschs Pakhus viste at dette samarbejde har barslet med flere frugtbare udtryk.
Tre uropførelser blev det til i rap i indledningen. Melodiske og stemningsfulde og med fine vokale vekselvirkninger mellem Kristoffer Høyers baryton og Adam Argyles lyse tenor. De tre sange var nogle jeg afgjort gerne ville lytte ekstra til – på dage hvor efteråret gradvist samler sig over øen og mørket giver (ud)længsel. Lisa Westzynthius havde sammen med Paul Henry begået en intens, til tider dramatisk, sang, forstærket i klaverets skiftende harmonier.
De opståede forventninger i starten af 1. sæt holdt fint vand gennem koncerten – med sange i forskellige udtryk som man med en vis risiko kan lægge ører til på enhver irsk pub med respekt for sig selv. Sange med gennemgribende melodisk appeal.
Inden for egne, danske, rækker var der stor udtryksforskellighed, for eksempel mellem Klara Sophie Byskovs mørke tætte sopran, der klart signalerede nordisk inspiration og Nanna Larsens lyse enkelhed i to sange som lå tæt op ad den nye amerikanske sangskrivertradition.

NYHEDER

PROGRAM