Anmeldelse: Stine Michel m/orkester

Oprettet: 10-10-2005

Anmeldelse: Stine Michel m/orkester
Raschs Pakhus lørdag den 8. oktober.

Stine Michel (vokal, guitar), Percy Stenbeck (guitar, nøgleharpe, kor), Morten Lundsby (kontrabas, kor) og Jesper U. Koefoed (trommer, kor)

af: pol

Livets poetiske skyggesider

Stine Michel har tekstmæssigt taget et dybt dyk ned i og er fascineret af livets skyggesider. Det er der sådan set ikke noget nyt i, mange forfattere i romantikken kredsede om det samme i deres arbejder. Det nye og spændende er at sangeren og sangskriveren giver denne litterære periodes fascination af forfaldet, det uforklarlige og det mystiske en poetisk drejning, side om side med en moderne melodisk udtryksform.
Et jazzlignende tema, svævende som morgentåge, satte Stine Michel i gang med en koncert hvor otte betalende tilhørere var mødt op. Michels univers er poetisk, sødmefuldt; imidlertid fokuserer hun i sine tekster på tilværelsens – eller livets – mørkere sider. Ikke som noget negativt, mere for at opnå en slags eksistentiel balance. Som for eksempel i nummeret Lad Skyggerne Danse (som også er titlen på hendes seneste cd-udspil) hvor der tekstmæssigt var hentet inspiration fra H.C. Andersens eventyr Skyggen, musikalsk fra Færøerne og Irland. Det frit fortolkede skyggetema fortsatte i Den Sorte Brud, og pointen var her, som jeg opfattede de to sange, at man dels må konfrontere sig selv med sine mørke sider, sine dæmoner, dels også se noget positivt i dem for at komme videre med sin tilværelse. Michels kunst, og vokale spændvidde, var at pakke denne konfrontation ind i en spændende kontrastiv instrumentation, som genremæssigt bredte sig over jazz, latin og et par strejf af rockmusik.
Blottet for krukkeri bandt Stine Michel med sin til tider nøgne stemme og effektive frasering sammen med trioen publikum ind i en tryllekreds – og som ville have været absolut havde der blot været flere tilhørere – som tog det bedste fra den nordiske visetradition og tilføjede det nye energier, ikke mindst gennem det bevidste akkompagnement.