Anmeldelse: Kenn Lending Blues Band

Oprettet: 05-09-2005

Blues på godt og ondt
af: pol
Raschs Pakhus lørdag den 3. september
Kenn Lending Blues Band:
Kenn Lending (guitarer, vokal), Dan Hemmer (hammondorgel/moog), Carsten Milner (trommer), Svenni Svafnisson (bas)

Den brede hovedvej hos Kenn Lending og hans folk hedder den autentiske blues. Den bliver spillet med en sjældent oplevet indføling og musikalitet. Desværre forfalder han og gruppen, som så mange andre blues bands, til lejlighedsvis at springe let over den laveste del af gærdet og give publikum sammenlagt et halvt sæt med bluesrelateret musik der imidlertid går ud over genrens rammer; for meget rock, for meget show for de elektrisk baserede instrumenter. Det ville man vel ikke opleve i USAs sydstater?
Det var ellers lige på og hårdt fra start. Wish Me Well (Memphis Slim) havde den rå, usødede blues der river og flår i de tobaksbrune lunger – og sætter dansebenene i gang. Første sæt i det hele taget kom til at blive langt mere autentisk præget musik end andet. En stjernestund kom allerede med opus 2: En kort intro afløstes af Kenn Lending i en himmelstræbende, medrivende solo (tæt på Carlos Santanas på en af sidstnævntes gode dage), tiden stod næsten stille (mer’, mer’, hviskede ørerne og kroppen sammen i svimlende benovelse over spillet). Fænomenalt spil fra rytmegruppen.
En lige så stor ekspressiv kraft var Dan Hemmer. Hans spil havde vidunderlige kontraster og klangfarver, og sidstnævnte illustrerede både den umiddelbare kølighed sat op over for blid intensitet, detaljerede stemninger som stillede hele genrens væsen ud. Fra en noget tilbagetrukket rolle spillede Carsten Milner sig gradvist varm og leverede godt håndværk i anden halvleg.
Med Kenn Lending sidder man som tilhører over for en hvid blues autencitet. Musikken kommer langt hen ad vejen – uden filter – fra hjertet. En af de mange ordløse sange fra det store Mississippi lavland blev klart topscorer ud af flere i de to sæt. Enormt overbevisende musikalsk, enorme energier og power i Lendings spil; en spænding og intensitet der gradvist blev bygget op med de øvrige musikeres indtræden i spillet.