Anmeldelse:

Oprettet: 23-05-2005

Raschs Pakhus fredag den 20. maj
Grand danois var: Elith ”Nulle” Nykjær (klarinet mundharpe), Ole ”Fessor” Lindgren (trombone, euphomium), Marc Davis (kontrabas), Bjørn Otto Hansen (trommer, perkussion), Kjeld Lauritsen (orgel, piano)

af: pol

Veloplagte blæsere

Rutinerede jazzkræfter i et forholdsvis nyt orkester: voila, Grand danois. Det indledende værk- ensemblets kendingsmelodi M – viste for de to blæseres vedkommende at der er langt fra fordums, måske snærende?, bånd som frontfigurer i henholdsvis Verdensorkestret og Fessors Big City Band til aftenens koncert. Denne aften var udtrykket, klangen, langt fra så snerpet og sammenpresset som tidligere hørt, men her langt mere organisk og frit udfoldet, med dybde særlig i klarinetten. Dette forplantede sig til pianist og rytmegruppe – eller omvendt? – hvilket overordnet gav en rummelig afslappethed med fokus på det rytmiske. I Blues for Åke oplevede man et fint mellemspil, en dialog mellem bassist og trommeslager i hvilken det hørtes hvilken gave Davis er til enhver rytmegruppe. Han var ellers til tider vanskelig at fange, ikke mindst forårsaget af Kjeld Lauritsens ganske dominerende orgel (blev væsentlig modereret i sæt to) og kvintettens eget ønske om denne balance. På klaveret var der langt mere at hente i henseende til udtryksmæssig klanglighed. En fortolkning af en Georg Riedel-komposition gav et fint vue over ensemblets medlemmer, selv noget generelt skuffende Bjørn Otto Hansen forlod sit stereotype spil og fik lagt farver og udtryk i sine udsagn.
I Wayne Shorter nummeret Take It As It Is hørte man igen gejsten hos primært blæserne der gjorde at også denne fortolkning bød på medrivende melodiøsitet. Det der dog gjorde kvintetten til en generelt god oplevelse var feelingen for den iboende melodi, den generelt udtryksmæssige varme og det finurlige skift i undergenrer, for eksempel fra bebop i introen til All Of Me til traditionel jazz.
Kvintetten er både til det sprælsk underholdende og det seriøst lyttende publikum.