Koncert anmeldelse:
Raschs Pakhus lørdag d. 5 marts 2005
H P Lange (vokal, guitar, steel guitar)
Troels Jensen (vokal, guitar, klaver)
Hugo Rasmussen (kontrabas)
Jarno Varsted (mundharpe)

Bare blues til benet

Når H P Lange sætter fingrene på strengene og med et føjeligt akkompagnement gør klar til bluesaffyring, går der ikke mange sekunder før man befinder sig i et af de mange sumpede områder i USA's sydstater. Der er hvid lokalkolorit i hver eneste akkord og nuance. Med til autenticiteten hører også at kvartetten tilstræber en originallyd, så ægte som den nu fås i Nordeuropa.

Hugo Rasmussens pizzicatoagtige knipsspil kædet sammen med H P Langes guitar og vokal i sangen om det nødvendige i brugen af vand og sæbe, gav den en alt andet end overbevisende moralsk tro på nytten af de to remedier. Det gjaldt dog for alle fire medvirkende at der blev ydet og nydt helt ud til fingerspidserne: Troels Jensens svævende og præcise spil, JarnoVarsteds intense, minutiøst timede mundharpe.

Troels Jensen tog over som solist og fik kongenialt vist hvor tæt og flot man med udgangspunkt i genren kan glide over i gospel – uden at den bliver tårepersende hysterisk. Helt nede på jorden, keep it simple, favnende på den fede måde. En intim første halvleg hvor der bare blev spillet og sunget blues helt ind til marven, hvor sjælen i genren blev gjort farverig levende, understreget ikke mindst med Lange og Jensens guitarbehandling.

Ganske elegant pianistisk fik publikum i anden halvleg en historisk rundtur: fra frie solokadencer over Gershwin til rhytm ’n’ blues til en slow fire-takters, og videre til blues’ betydning for udviklingen af rock ’n’ roll, boogie-woogie; fornem brug af højrehånden i det improvisatoriske. Lidenskab og musikalitet skal der til når man vil spille blues så autentisk.

På alle måder en ægte koncert som både hvad angår feeling og lyd(balance) stod som den bedste blueskoncert vi endnu har fået serveret .