Anmeldelse: Ester Brohus

Oprettet: 12-10-2004

Luftig country og western uden provokationer

Musikhuzet fredag den 9. oktober
Ester Brohus (vokal, akustisk guitar) med band

Med den gennemgående tanke at genren er country og western, var der intet at udsætte på denne koncert. Men undertegnede blev stigende småirriteret, fordi udtrykket i længden var det samme, blev forudsigeligt, uden nogen provokationer, og som ikke flyttede et græsstrå i det musikalske landskab. Et rigtig godt, sammenspillet band, med datteren som kor, var den perfekte ramme for en vokal der udtrykte sig varmt, på jysk, og måske med en vis tryghed i at gå kronologisk frem. Det vil sige med udgangspunkt i den første cd fra 1992, ”Vest for”.
Såvel første som andet sæt blev tre ting: en sangerinde der fortolkede med en ren, varm stemme (men med en stemme der aldrig blev sat rigtig på prøve), et drømmende og meget luftigt country og western univers der ikke mindst blev skabt i Jonas Beckmanns fine guitarsoli og Per Coldings underspillede trommer, og endelig datteren som helt afgjort i stemmepotentiale slægter sit mødrene ophav på. Der var en afvæbnende uskyldighed over Ester Brohus’ stemme, men også en vokal og et akkompagnement der var for lidt nuanceret, og som i en lidt større dimension blev afspejlet i numrenes (korte) varighed og de gentagne elementer i hver eneste fortolkning af sangene fra Brohus’ plader: et forspil med vokalen i front – et instrumentalt mellemspil (med Beckmanns guitar i front) og en afsluttende vokal med kor. Jo, vist var der da ansatser til en slags musikalsk provokation i et par eller tre af fortolkningerne, således for eksempel Blinded by You fra den 3. udgivelse, men det blev, som antydet, ved ansatserne. Sagt ganske kort: ikke en dårlig koncert – langtfra – blot en lidt kedelig og afgjort forudsigelig koncert.