Efter denne anmeldelse at dømme skulle Belli levere rent blær'...

Peter Belli
Musikhuset, Århus
Live
Dato: 24/9-2004
Af Lars Löbner Jeppesen
Gaffa.dk

Det var med massive anmelderroser, at Peter Bellis seneste album ”Når Timerne Bli’r Små” blev modtaget, da det udkom i februar. Albummet bød på den simple opskrift at lade Belli synge et velvagt udpluk af nyere tids danske sangskat. Akkompagnementet var beskedent og akustisk og gjorde, at Bellis stemme kom helt frem, hvor den hører hjemme. Det er samme filosofi, der gør sig gældende på denne nystartede turné, hvor den 60-årige sanger bakkes op af Niels Ole Thorning på tangenter og de to guitarister Lars Skjærbæk og Søren Koch; alle er gengangere fra albummet.

Ud over at være en velkommen ny turnéform for Belli tjener denne turné også som opvarmning til de indspilninger, der går i gang i slutningen af året, og som gerne skal medføre en opfølger til ”Når Timerne Bli’r Små”.

Koncerten var af sid-ned-slagsen, og Belli og det dynamisk spillende band var omgivet af kandelabre, der indbød til hygge og intimitet. Ligesom på det seneste album blev aftenens koncert indledt med Elisabeths ”Bitter Sne”, og der skulle ikke meget mere end et par fraser til, før man blev mindet om, at Belli uden de helt store anstrengelser kan synge andre sangere fulde af misundelse. Efter TV-2’s ”Hele Verden Fra Forstanden” udnævnte Belli Steffen Brandt som byens bedste sangskriver og spillede derefter ”Himlen Fuld Af Drømme”, som selv samme Brandt donerede til Bellis 1992-album ”Ribbet Og Flået”. Gennem den seneste halvdel af karrieren er Belli blevet beriget med et utal af fornemme sangdonationer. En af de allerbedste er ”I Stjerners Sted” skrevet af Kashmirs Kasper Eistrup til det blændende ”Talisman”-album fra 1997. Ud over et glædeligt genhør med denne fik det yngre publikum også muligheden for at trække på smilebåndet, da sangen blev rundet af med det swingende riff fra Radioheads ”Paranoid Android”.

Efter klassikeren ”Hvis Jeg Nu Var Arbejdsløs”, denne aften dedikeret til det arbejdende folk, blev der plads til endnu en af de mange højdepunkter fra ”Talisman”, nemlig ”Intet Nyt Under Solen” med Niels Ole Thorning på harmonisk harmonika. Mellem sangene fortalte Belli med vanlig venlighed anekdoter om aftenens udvalg af sange. For eksempel kom det frem, at ”Sidste Nummer”, skrevet af de to tidligere Miss B. Haven-medlemmer Lise Cabble og Mette Mathiesen, nær aldrig var blevet til noget. Heldigvis kom den med på ”Når Timerne Bli’r Små”, og de to damer kan være svært stolte over at have komponeret en af de bedste sange, Peter Belli har givet liv. Inden den indlagte pause serverede scenens fire folk en medrivende version af ”Det' Du Kan Li’” fra 1965. Tidligere på året fik samme sang en velkommen saltvands- og Jägermeister-indsprøjtning af Baby Woodrose, men der stod intet tilbage at ønske af den akustiske version.

Andet sæt blev indledt med ”Ha’ Lidt Tro På Mig”, der er Steffen Brandts oversættelse af John Haitts ”Have A Little Faith In Me”. For første og eneste gang under koncerten måtte Belli her rejse sig fra sin stol for at kunne synge sangen til dørs. Selvom hovedvægten af sangene stammede fra ”Når Timerne Bli’r Små”, blandede Belli på fornemmeste vis kortene med et par nykomponerede sange og ældre esser som ”You Better Move On Vol. 2” fra ”Yeah”-albummet 1991 og Thøger Olsens oversættelse af Bob Dylans ”I’ll Be Your Baby Tonight”.

Aftenens ekstra numre blev sendt af sted med den eminent velkomponerede ”At Se På Dig” skrevet af sønnike Michel Belli, derefter fik vi en meget alternativ, men absolut klædelig version af den listige ”Ulven Peter” og da de sidste toner af Kim Larsens ”Om Lidt” var tonet ud, kunne publikum svare ja til, at de fik set og hørt det, de ville.

I to timer og et kvarter fyldte Peter Belli Musikhusets golde foyer med glød, nærvær og pondus. Og det er rent blær at opleve, hvor legende let det er for Belli at leve op til titlen som Danmarks bedste rocksanger.