Anmeldelse: TV2 koncert (Oluf Høst museet)

Oprettet: 16-07-2004

TV-2 (og publikum) trodsede regnen

Kærligheden overvinder alt synger Steffen Brandt - og den overvandt også det lokale regndrypperi over Gudhjem. ”Elsk, så det ligner…” hedder det i sangens punchline, og publikum elsker TV-2 og TV-2 må elske publikum, for det lykkedes for 4. gang gruppen at formilde vejrguderne.
Nå, TV-2 er veloplagte gået på scenen, og fra en syng-med pop ballade sætter The Aarhus Horns ind på cue – det giver altid sangene en ekstra dimension. Popsange, popballader, gjort til tankevækkende kunst, samtidig gjort til noget meget dansk som vi alle sammen kan forholde os til (hvis vi vil). Gennemrutinerede er de, TV-2, men aldrig rutineprægede, selv om det er dybt beundringsværdigt af gruppen at skulle forholde sig til de samme tekster mange dage i træk. Men så kan man som lytter nyde de små drej, de små og større overraskelser der også synes at være et af bandets kendemærker: man kan pejle sig ind på de små pauser i en 4/4-takt, der giver spændinger og forventning om mere, man kan i den grad nyde en fremragende dynamisk trommeslager der er præcis på beatet; man kan lade sig overraske over to brasilianske karnevalspiger iført perfekte kroppe der danser til Rejsen til Rio (et hib til kropskulturen at dømme efter Steffen Brandts ansigtsudtryk) eller man kan nyde Stine Birchs fremragende efterligning af Britney Spears. Alt afvikles hurtigt og professionelt, det gælder om at holde publikums tanker væk fra de lejlighedsvise dryp – det lykkes til fulde.
Og gud hjælpe mig om ikke Steffen Brandt med sædvanlig iscenesat beskedenhed intonerer en oversættelse af et gammelt ”Bob D. nummer”, Absolut søde Marie – som var det at høre mesteren selv: ånden var der, betoningerne var der, den underliggende ironi var der – nostalgien fik kronede dage.
Ikke så meget slinger i valsen. En kort pause (prisværdigt, TV-2!) og så fuld damp på lokomotivet igen; og selv om andet sæt blev væsentlig mere rocket og lydmæssigt afsøgende, fornægtede den ægte TV-2 substans sig aldrig, båret af forsangerens spiddende tekster.
Selvfølgelig venter der publikum i Musikhuzet torsdag en god koncert.

Oluf Høst-museet onsdag den 14. juli
TV-2 med Stine Birk (vokal, ak. Guitar) og The Aarhus Horns