ANMELDELSE: Michael Learns To Rock

Oprettet: 26-04-2004

Medrivende popmusik

Musikhuzet Lørdag den 24. april 2004: Micheal Learns To Rock

Det hører vistnok rock- og popmusikken til at starte koncerterne med en del forsinkelse - og på dette område gjorde MLTR i lørdags ingen undtagelse. Bandet startede forårets tour den 14. april, og når de efter en lille sommerferie slutter i august, så har de optrådt på knap 30 scener landet over. Som man kunne læse i Musikhuzets folder, så "brænder bandet efter at komme ud og spille" - denne gang på de intime spillesteder i Danmark, fremfor de større scener verden over, for at introducere deres nye album.
Musikhuzet meldte udsolgt og der var virkelig masser af folk, fordelt på mange aldersgrupper. Ventetiden blev brugt til at varme stemmerne op med gruppens gode gamle hits, og forventningerne til aftenen var store, både fra gamle og nye fans.
Michael Learns To Rock har altid været god til at producere "ørehængere" - melodiøse sangtemaer med gode rytmer, indlysende tekster, som er gode og nemme at huske. Der er lagt op til, at også det nye album byder på en del ørehængere. Blandingen af nye numre og gamle kendinge fungerede fint. Publikum var absolut tændt, og der blev sunget med på alt det kendte. Det nye var iørefaldende, således at publikum lynhurtigt var "med på den" - titler som "Final Destination" eller "Midlife Feeling" vil i fremtiden høre med til repertoiret på lige fod med "Sleeping Child" eller "25 Minutes".
Hvis man i koncertens første del sammenlignede det gamle og det nye koldt og kynisk, så kunne man fornemme en lidt mere eftertænksom stil, mere stille og følsom, uden at det gik ud over det harmoniske præg, gruppen nu engang har.
To meget stærke solosange indledte andet set - det gjorde indtryk. Og så skulle man ellers tage sikkerhedsselerne på... I løbet af sekunder forvandlede salen sig til en rockende heksekedel - publikum skreg med på stort set alt og musikerne havde publikum i deres hule hånd. Balkonen gyngede i takt med musikken. Der blev lagt lidt ekstra lyd på alt og gruppens nye kvindelige bassist (hvis navn desværre ikke nåede op på balkonen) viste, at hun var sin plads i bandet værdig.
Det var lige som et kort øjeblik i vægtløs tilstand, da forsangeren enkelt, kort og præcist sagde: "Tak for i aften". Det kunne ikke bare stoppe sådan?. Det gjorde det heller ikke, men der var nok ingen, der havde gjort sig nogen forhåbning om et helt tredje set af ekstranumre - hele 15 minutter - der bare væltede ud i salen som ét stort potpourri af de gode gamle!
Michael Learns To Rock "brændte for at komme ud og spille" - og de tændte op under Musikhuzet - og vi nød det...

af ChrisTina D. Gornitzka
Bornholms Tidende