ANMELDELSE: DJANZZ - Café Cyber, fredag den 20. februar

Oprettet: 21-02-2004

Latinamerika i nordisk solskin

Anmeldelse

Café Cyber, fredag den 20. februar
DJANZZ var: Sille Grønberg (vokal, akustisk guitar), Pelle Windfeldt (akustisk guitar, vokal), Carl Quist Møller (slagtøj)

Med en fortolkning af den franske sigøjnerguitarist Django Reinhardt - der kom flere fortolkninger af ham - blev man straks suget ind i et stærkt rytmisk univers. Og med en energi der usvækket og uundgåeligt måtte forplante sig til det pænt store - og voldsomt snakkende - publikum. Man må rose trioen DJANZZ for flere ting:, nemlig evnen til at gøre en rytmisk kompliceret musik enkel, til at binde flader af voldsom spænding sammen med lyttevenlige flader med en appellerende ro. Den bomstærke kit der fik tingene til at fungere optimalt, var den levende percussionist, Carl Quist Møller, et talent som broren Flemming.
Django Reinhardts særegne, og let genkendelige, spillestil kom udmærket til udtryk hos trioen: konstant varme udtryk og stor musikalitet i både tonedannelse og frasering. Reinhards til tider latininspirerede jazzmusik var der også rigelige mængder af, faktisk Sydamerika for fuld udblæsning, men hele tiden i meget persolige udtryk, og det skyldtes ikke mindst Sille Grønbergs lyse overstemme som gav den ikke mindst barasilianske musik et endnu lysere, næsten nordisk skær. I duetterne med Pelle Windfeldt gav det nogle spændende vokale kontraster.
Vi slap (heldigvis) heller ikke for Jobims evigtunge sang om Pigen fra Ipanema. I Sille Grønbergs meget personlige fortolkning blev der tilført ekstra sødme, indlevelse og spindelvævstynd poesi. Og pigen? Hun blev endnu mere lokkende og æggende, som hun går der på den solbeskinnede Cocacabana-strand - stakkels fyre!