ANMELDELSER: Karen Busck

Oprettet: 10-10-2003

En kort koncert med Karen Busck

Anmeldelse

Af Martin Wilde, Bornholms Tidende

Rasch’s pakhus var allerede fyldt fredag aften, da Iben Busch og hendes guitarist Frank gik på scenen, for at varme op under publikum, inden aftenens hovednavn kom på scenen. De to tog blandt andet publikum med på en rejse tilbage til 70’erne og 60’erne med deres udgaver af gamle Beatles, Deep Purple og Kim Larsen klassikere.
Iben Busch har efterhånden, siden hun vandt talentkonkurrencen Blitz i sommer, fået samlet så meget materiale, så hun kan spille et sæt. De to udsatte blandt andet den gamle Beatles klassiker Come Together for guitar og saxofon, og det lød ikke dumt.
Dumt lød det heller ikke, da Karen Busck gik på scenen med sit lille band. Hun lagde ud med numre fra hendes andet album, By, der udkom tidligere i år. Hittet fra det album, Mit hjerte sidder fast nu, fik vi allerede som koncertens andet nummer. Efter et kvarter havde det ganske velspillende band også serveret gennembrudshittet Hjertet ser. Det vidner om en sangerinde med selvtilliden i orden, da selv store stjerner ofte venter med de mest kendte numre til sidst, for at være sikre på at blive kaldt ind til ekstranummer. Selvtilliden fejlede da heller ikke det store, da Karen Busck flere gange kom med kommentarer til den person oppe foran, hun troede var aftenens anmelder. Men der tog hun fejl – han sad bagerst, ved siden af de tre mest begejstrede fans, der sang med på alle numre.
Ekstranumre
Allerede efter en time annoncerede Karen Busck aftenens sidste nummer. Så galt gik det dog ikke. Koncerten, der var annonceret som akustisk, selv om halvdelen af instrumenterne, det vil sige bassen, var elektrisk, var heldigvis ikke allerede slut. Det blev til hele tre ekstranumre, men de to sidste var gentagelser af Karen Buscks to største hits.
Da det hele var overstået, var der gået en time og 25 minutter. Hos anmelderen bringer det minder frem om flere Kim Larsen koncerter, der har varet lige præcis to gange 45 minutter, inklusiv samtlige ekstranumre. Nu skal Karen Busck på ingen måde beskyldes for at være lige så kynisk som den tidligere Gasolin’ forsanger, der kun leverer lige præcis det, han er betalt for. Tværtimod. Det både undrer og skuffer faktisk, at Karen Busck gav en så kort koncert. Det var ikke fordi, hun skulle med natfærgen hjem, for den var sejlet på det tidspunkt. Det er heller ikke fordi, hun mangler materiale, for hun har været i gamet i nogle år, og har flere albums bag sig. Derfor burde Karen Busck også kunne levere en koncert med to sæt á 45 minutter. Hvis det havde været tilfældet, så havde det heller ikke gjort noget, om vi skulle have gentagelser i ekstranumrene. Men sådan gik det ikke, ved den ellers ganske udmærkede koncert, der gav et godt lydbillede af Karens Buscks herlige stemme og musiske univers. Det var synd.