ANMELDELSER: NHØP trio

Oprettet: 26-10-2003


Blomstrende musikalitet

Anmeldelse

Uanede klangdybder kom for dagen i Niels Henning Ørsted Pedersens introducerende bassolo, bygget over en rumænsk folkemelodi af Bela Bartok, hvor også efterklangene fik lov til at bundfælde sig. Ulf Wakenius' spil var ligeledes en drøm. Med ganske få, velplacerede akkorder fik hans spil i bebop-standarden My Little Suede Shoes præcision og flydende fremadrettethed. De første tre fortolkninger havde noget koncertant over sig, udformet som i en suite, og de to poler, Ørsted Pedersen og Wakenius smeltede samme til en i Jonas Johanssens emninent rytmiske kraftcentrum. Efter en særdeles loyal fortolkning af A Nightingale Sang In Bekeley Square havde trioen deres personlige bud på indledningsnummeret fra Miles Davis cd'en Kind of Blue. Det var en stærk fortolkning der ikke mindst overraskede ved sine beatimprovisationer og sit overvejende up-tempo, men også ved det væsentligt mere varierede trommespil.
Suveræn musikalitet blev præsenteret ved denne koncert. Der var ingen tvivl om at bebop'ens musikalsk høje (og svære) niveau var noget der passede musikerne som NHØPs hænder på basstrengene. Herfra udgik en bærende grundpuls, lag blev bygget på af Wakenius og fra Jonas Johanssens trommer udgik avancerede, polyrytmiske mønstre. Blomstrende musikalitet der med baggrund i de oprindelige akkordrækkefølger med trioen fik helt nye klange og udsagn til at stå frem. Man troede at man kendte denne jazzform, men nej, ikke når det gælder denne verdenstrio, der spillede konstant legende og lystfyldt. Det gjaldt også i de to skandinaviske folkemelodier, der i begyndelsen stod papirtyndt i udtrykket, men gradvist blev bygget op til tårne af komplekse rytmiske figurer.

pol

NYHEDER

PROGRAM