Anmeldelse af Charlotte Thorsen cd'en

Oprettet: 12-06-2003

Fænomenale finurlige tekster

Af Martin Wilde, Bornholms Tidende

Der er en stærk duft af Alberte på Charlotte Thorsens første cd, der har fået den enkle titel »Et«.
Charlotte Thorsen, der er født og opvokset i Rønne, har begået en meget rolig og dejlig plade at lytte til. Det enkle er sat i højsædet, når det gælder musikken, ligesom samtlige 11 numre har en titel, der kun består af ét ord. Der er kun lige de mest nødvendige instrumenter, så selve sangen og teksten ikke drukner i store finpudsede arrangementer.
Det er dog ikke finpudsningen det skorter på. Alle 11 numre er pæne og behagelige at lytte til. De bevæger sig i det stilleunivers mellem jazz og pop. »Et« er en plade, der typisk puttes i cd-afspilleren sidst på aftenen.
Men der er også 11 gode grunde til at høre den på andre tidspunkter. Charlotte Thorsen har selv skrevet alle numre og samtlige tekster. Selv om musikken er dejlig og behagelig, er det teksterne, der hæver pladen op over så mange andre debutplader. Charlotte Thorsen har begået 11 små perler af digte, som hun har sat musik til. 11 små fortællinger, der tager udgangspunkt i det nære. Som i »Biograf«, hvor Charlotte Thorsen tager lytteren med på en tur rundt i den varme by. Eller som nummeret »Tro«, der udtrykker tanker om fred på jord, men lige pludselig, med krigen i Irak, er blevet meget aktuelt.
Det er først og fremmest de 11 små digte, hvor musikken passer vel til, der gør, at denne debut-cd er værd at købe. Den fortjener at blive udbredt til mangt en pladesamling, ikke kun i Rønne eller på Bornholm, men også over resten af Danmark. Men hvis læseren ikke bryder dig om at lytte til sangtekster, men blot går efter stemningen, så går man heller ikke galt i byen, hvis man er til Alberte og sen nattestemning.
Deres anmelder glæder sig i hvert fald allerede til den næste cd fra Charlotte Thorsen.
Bornholms Tidende