ANMELDELSE: Sanne Salomonsen

Oprettet: 12-05-2003

Hun kom, sang og sejrede

Sanne Salomonsen, som i aftes gæstede Bornholms Musikhus, leverede en perlerække af numre, med en sådan varme og energi, at taget nær havde lettet.
Der blev spillet for fuldt hus, og trods varmen fra de mange tætpakkede mennesker, blev der hoppet og danset, sunget og klappet. Det var unge mennesker, såvel som de lidt ældre, der har fulgt Sanne helt tilbage fra sidst i 70’erne der havde indfundet sig. Aldersspredningen var stor, lige fra teenagers til folk der havde passeret tre snese. Et bredt publikum, som var sultne forventede lidt af hvert!
Der var da også lidt af det hele. De gode gamle rock og disko numre, som de fleste publikummer kunne synge - eller i hvert fald nynne med på, samt de seneste skud på stammen fra hendes nyeste album Freedom.
Og kom ikke og sig at Sanne ikke følger med tiden. Moderne funk og soul inspirerede rytmer, samt en fræk stemme, gemmer sig bag titlen Teardrops In Heaven, som var aftenens sidste nummer. Et nummer som hun hitter med i radio, på diskoteker og i clubbing miljøet.
Men der blev ikke kun spillet popnumre fra albummet Freedom. Der var også fed rock, med lange guitarsoli, som Janus Nyeborg, Rolf Hansen og Morten Woods skiftevis stod for. Og med skuespilleren og sangeren Nikolaj Steen på trommer, Jacob Andersen med percussion, Søren Runge på keyboard, Annika Askman skiftevis på keyboard, percussion og kor og Lars Danielson på bas, var det meste af scenen taget godt i brug. En udbygning af scenen gjorde, at Sanne kunne gå catwalk et stykke vej ned mellem publikum, til glæde for de fans som gerne ville række hende hånden, eller bare røre ved hende.
Der var en fantastisk stemning, og efter nummeret Teardrops In Heaven, kunne man næsten ikke forvente sig noget bedre. Men efter et par minutters trampen i gulvet og råb om ekstra numre, spillede de, hvad der nok må siges at være Sannes mest succesrige nummer nogen sinde: Den Jeg Elsker, Elsker Jeg. En bedre afslutning på koncerten, er det svært at forestille sig!
Tiden stod næsten stille i den halvanden time koncerten varede. Luften var mættet af rå energi fra en meget veloplagt, kraftfuld og karismatisk kvinde, der ikke ufortjent kaldes Danmarks ukronede rockdronning. Hendes uformelle og naturlige kontakt til publikum – samt evnen til at nå langt ud over scenekanten, gjorde at hun gik rent ind hos alle. Da hun ydermere proklamerede, at Bornholm er Danmarks smukkeste og hyggeligste ø – ja så havde hun naturligvis publikum i sin hule hånd. Tak for det Sanne – og det skal ikke være nogen hemmelighed, at du altid er velkommen tilbage!
Koncerten i aftes var så den sidste af en række mindre koncerter, før hendes turne for alvor starter på de større scener landet over. Af festivaler kan Sanne Salomonsen blandt andet opleves på Midtfynsfestival og Langelandsfestival, og hun er også et af hovednavnene til Rockshows, som spiller i alle større byer landet rundt. Så der bliver rig mulighed for at opleve hende til sommer.

Anmeldelse af Iben Busch, Bornholms Tidende