ANMELDELSE: Frede Fup

Oprettet: 24-03-2003

Frede er fed

Hvis nogen skulle have glemt det, så blev de mindet om det fredag aften i Bornholms Musikhus: Frede Fup er et af Danmarks bedste live bands.
Det er simpelthen umuligt at gå sur hjem fra en Frede Fup koncert. I snart 25 år har Frede Norbrink og drengene formået at skabe en stemning til koncerterne, der er svær at slå. Som koncerten skred frem, lykkedes det også bandet at få publikum til at glemme, at TV2/Bornholm holdt generalprøve på deres tv-koncerter, selv om der var kameraer her, der og overalt.
Når Frede Fup går på scenen, handler det kort sagt om øl, f.... og musik. Frede Norbrinks drengede charme, der til fulde når ud over scenekanten, ellers går han bare tur ned til publikum, og bandets glade tilgang til musikken, sår ingen tvivl om at de kan lide at spille, og det smitter i den grad af på publikum.
Så gør det ikke tingene dårligere, at Frede bakkes op af nogle aldeles velspillende musikere. Trond Clements trakterede keyboardet, der flere gange i aftenens løb spillede Je T’aime, så snart Frede Norbrink ikke var på plads. Men Trond Clements kunne også høres på sax. Så blev han erstattet bag keyboardet af Flemming Mus, der atter engang beviste, at han er en af Danmarks bedste bassister. Hans Fagt slog takten an bag trommerne, men aftenens største oplevelse var Peter Domtorp, der spillede guitar som var han født med den. Den mand kan uden større problemer, også udseendemæssigt, til enhver tid springe ind som vikar i ZZ Top! At opleve Peter Domtorp og Frede Norbrink sammen på en scene, hører til en af de bedste musikalske oplevelser, der fås i Danmark. De laver i den grad sjov med hinanden, resten af bandet og publikum, at det er en fryd at opleve.
Der er ingen tvivl. Frede er fed. Det undlod han heller ikke at gøre opmærksom på, at det synes han også selv. Især efter at være stoppet med at ryge! Lidt er der om det, men Frede Fup er også fed på den fede måde.
Hvorfor fik jeg egentlig aldrig købt nogle af deres plader?

af Martin Wilde (Bornholms Tidende)